Regulamin organizacyjny
Regulamin organizacyjny Miejskiego Domu Kultury w Lubaczowie
§ 1
Postanowienia ogólne
- Podstawą prawną regulaminu Miejskiego Domu Kultury jest statut nadany Uchwałą Rady Miejskiej w Lubaczowie Nr 138/XVIII/2004 z dnia 26 marca 2004 roku.
- Regulamin organizacyjny określa strukturę organizacyjną Miejskiego Domu Kultury i podstawowe obowiązki służbowe pracowników na stanowiskach kierowniczych.
- Miejski Dom Kultury zwany dalej MDK ma swoją siedzibę w Lubaczowie przy ul. M. Konopnickiej 2.
- Podczas nieobecności Dyrektora zastępuje go Kierownik Administracyjno-Gospodarczy, lecz bez decyzji kadrowych i innych ważnych decyzji dotyczących działalności i funkcjonowania instytucji.
§ 2
Organizacja Miejskiego Domu Kultury
- Funkcjonowanie MDK opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności oraz indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
- Struktura organizacyjna oparta jest o stanowiska w trzech działach:
- dział podstawowy (merytoryczny)
- dział administracyjno-gospodarczy
- dział księgowy
§ 3
Zakres działania Dyrektora
- Jako Dyrektor zakładu pracy organizuje jego pracę, kieruje bieżącymi sprawami MDK oraz reprezentuje go na zewnątrz.
- Wykonuje zadania wynikające z ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i innych ustaw oraz Statutu MDK, określających status Dyrektora.
- Przygotowuje plany działalności MDK oraz sprawozdania z ich wykonania.
- Nadzoruje prowadzenie spraw finansowo-księgowych MDK.
- Dyrektorowi podlegają wszystkie stanowiska pracy funkcjonujące w MDK.
- Udziela pełnomocnictwa w sprawach należących do jego kompetencji.
- Zatwierdza regulaminy: płacowe, organizacyjne, pracy, funduszu socjalnego, dodatków specjalnych a także instrukcje finasową oraz zasady opłacania i korzystania z usług MDK.
- Wydaje w obowiązującym trybie instrukcje i zarządzenia wewnętrzne.
- Podejmuje działania w celu pozyskania dodatkowych dochodów.
- Pertraktuje z kontrahentami.
- Przygotowuje akcje promocyjne związane z działalnością MDK.
- Prowadzi stałą współpracę z ośrodkami kultury w powiecie, województwie, kraju i za granicą.
- Dysponuje majątkiem trwałym, środkami obrotowymi i funduszami w zakresie swoich kompetencji oraz uprawnień. Określa szczegółowy zakres czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych pracowników MDK.
- Przyjmuje i rozpatruje skargi i wnioski pracowników.
- Udziela urlopów pracownikom i zatwierdza roczne plany urlopowe.
- Podejmuje decyzje dotyczące skarg i wniosków zgłaszanych przez korzystających z usług i pomieszczeń MDK.
- Dyrektor MDK ponosi pełną odpowiedzialność za podejmowanie decyzji w sprawach kadrowych.
- Podejmuje decyzje w sprawach odpowiedzialności służbowej pracowników.
§ 4
Zakres działania działu podstawowego Głównego Księgowego
- Podlega bezpośrednio Dyrektorowi MDK.
- Prowadzi sprawy finasowo-księgowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Planuje przychody i koszty prowadzenia działalności oraz sporządza sprawozdania, plany finansowe.
- Przygotowuje faktury i rachunki do rozliczeń wewnętrznych i zewnętrznych.
- Sprawuje bezpośredni nadzór nad realizacją budżetu MDK.
- Sprawuje kompleksowy nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej.
- Współpracuje ze Skarbnikiem Miasta Lubaczowa w sprawach dotyczących dotacji dla MDK.
- Wykonuje inne zadania powierzone mu przez Dyrektora MDK.
- Nadzoruje pracę kasjera.
§ 5
Podstawowe obowiązki służbowe pracownika na stanowisku kierowniczym
Na czele komórki organizacyjnej stoi kierownik, który kieruje jej pracą i odpowiada przed Dyrektorem za powierzony mu majątek, właściwą organizację pracy oraz należyte wykonywanie zadań objętych zakresem działania podporządkowanej mu komórki.
Do zadań kierownika należy:
- Organizowanie pracy swojego działu oraz jej usprawnianie.
- Wydawanie poleceń służbowych oraz nadzór nad właściwym spełnianiem obowiązków przez podległych sobie pracowników w zakresie zagadnień merytorycznych i dyscypliny pracy.
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Przeprowadzanie postępowania wyjaśniającego w zakresie skarg i wniosków.
- Przygotowanie projektów zarządzeń Dyrektora w zakresie należącym do właściwej komórki organizacyjnej.
- Sporządzanie okresowych planów pracy oraz sprawozdań z działalności.
- Dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników.
- Udział w merytorycznych pracach danej komórki organizacyjnej zgodnie z indywidualnym zakresem czynności.
- Zaznajamianie się z obowiązującymi przepisami i przekazywanie ich do wiadomości podległym pracownikom.
- Przestrzegania zasad oszczędnego i efektywnego gospodarowania.
- Organizowanie pracy kierowanej komórki organizacyjnej, ustalanie szczegółowych zakresów czynności i odpowiedzialności podległych pracowików i kontrola realizacji tych obowiązków.
- Informowanie i podejmowanie niezbednych przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań określonych w rocznym planie działalności MDK.
- Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony informacji niejawnych.
- Właściwe planowanie wykorzystania urlopów wypoczynkowych pracowników i powierzenie wzajemnych zastępstw.
- Wykonywanie innych czynności zlecanych przez Dyrektora.
§ 6
Zakres działania działu podstawowego - merytorycznego
I. Dział podstawowy - merytoryczny.
- Organizacja pracy w zespołach zainteresowań oraz zespołach amatorskiego ruchu artystycznego.
- Koordynacja, instruktaż i kontrola zajęć oraz sporządzanie ich harmonogramów.
- Realizacja zadań programowych wynikających z kalendarza imprez.
- Prowadzenie dokumentacji pracy (dzienniki zajęć zespołów, sprawozdawczość, kalendarz imprez).
- Rozbudzanie zainteresowań społeczeństwa w zakresie amatorskiego ruchu artystycznego, opieka merytoryczna, konsultacje instruktorskie.
- Opracowanie informacji dla prasy, radia, TV itp.
- Przygotowanie materiałów do wystaw organizowanych na terenie MDK i poza nim.
- Opracowanie materiałów popularyzujących działalność MDK (plakaty, informatory, foldery, afisze, ogłoszenia itp.).
- Współpraca z innymi ośrodkami kultury, instytucjami, klubami osiedlowymi, placówkami oświatowymi, innymi organizacjami w zakresie upowszechniania kultury.
- Sporządzanie analiz dotyczących działalności zespołów.
- Programowanie pracy w postaci sporządzania scenariuszy i planów imprez.
- Realizacja zadań programowych wynikających z planów i scenariuszy.
- Sporządzanie kalkulacji kosztów imprez.
- Organizacja imprez plenerowych i w pomieszczeniach zamkniętych.
- Przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
- Obsługa wycieczek.
- Sporządzanie analiz dotyczących organizowania imprez.
- Organizowanie seansów filmowych - kino MDK.
- Prowadzenie obsługi imprez organizowanych przez inne podmioty.
- Organizowanie wypoczynku zimowego i letniego dla dzieci i młodzieży - akcja "Zima w mieście" i "Lato w mieście".
- Organizowanie imprez (warsztaty, seminaria,prelekcje, pokazy) w ramach współpracy kultralnej.
- Sporządzanie wnisków o dofinansowanie imprez.
- Przygotowanie akcji promocyjnych i reklamowych związanych z działalnością MDK.
- Prowadzenie działalności kulturalnej w mieście Lubaczów:
- organizacja czasu wolnego dla dzieci i młodzieży,
- organizacja wypoczynku zimowego i letniego dla dzieci i młodzieży,
- organizacja imprez okolicznościowych i plenerowych,
- sporządzanie harmonogramu zajęć,
- prowadzenie i organizacja form aktywnego wypoczynku dla dorosłych.
II. Dział księgowości:
Dział zajmuje się obsługą finasowo-księgową. Kieruje nim główny księgowy, który podlega bezpośrednio dyrektorowi. Do zadań działu należy:
- Organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów finansowych.
- Przechowywanie i zabezpieczanie ksiąg i dokumentów oraz środków pieniężnych.
- Opracowanie projektów planu finasowego.
- Sporządzanie sprawozdań i analiz ekonomiczno-finansowych.
- Kontrolowanie gospodarki materiałowej.
- Prowadzenie finansowej kontroli wewnętrznej.
- Przekładanie Dyrektorowi okresowych analiz dotyczących realizacji planu finansowego.
- Opiniowanie sprawozdań i analiz dotyczących spraw finansowych sporządzanych przez inne komórki organizacyjne.
- Sporządzanie list: płac i wynagrodzeń oraz innych świadczeń pieniężnych dla pracowników.
- Prowadzenie obsługi kasowej: sprzedaż biletów, pobieranie opłat, prowadzenie dokumentacji kasowej, bieżących rozliczeń rachunków.
- Załatwianie spraw ubezpieczeniowych i rentowych, wnisków o emeryturę oraz wydawanie zaświadczeń w związku z zatrudnieniem.
- Prowadzenie i nadzór księgowania i fakturowania.
- Opracowanie i wdrażanie w MDK insrukcji finansowej.
III. Dział administracyjno - gospodarczy
Do zadań działu należy:
- Prowadzenie akt osobowych pracowników.
- Załatwianie formalności związanych z przyjmowaniem, awansowaniem, przeszeregowaniem, przeniesieniem, zwalnianiem, odznaczaniem, nagradzaniem i karaniem pracowników.
- Prowadzenie kart ewidencji personalnej, list obecności, rocznych kart obecności, rocznych planów urlopów, imiennych wykazów pracowników w poszczególnych działach, ewidencji nieobecności w godzinach służbowych.
- Wydawanie świadectw pracy.
- Sporządzanie sprawozdań GUS dotyczących zatrudnienia.
- Przygotowanie załączników do listy płac.
- Prowadzenie archiwum.
- Prowadzenie spraw socjalno-bytowych zgodnie z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych.
- Prowadzenie spraw w zakresie ochrony informacji niejawnych.
- Prowadzenie gospodarki materiałowej (zaopatrywanie placówek w sprzęt, materiały biurowe, środki czystości, odzież ochronną, obuwie robocze, kontrola ich wykorzystania).
- Nadzór nad utrzymaniem czystości obiektu, obejścia, pomieszczeń administracyjnych, konserwacja obiektu.
- Nadzór nad zabezpieczeniem pomieszczeń MDK.
- Nadzór nad pracownikami obsługi.
- Przeprowadzanie i nadzór nad remontami (prowadzenie dokumentacji remontowej).
- Nadzór nad zabezpieczeniem właściwej ochrony p.poż. i odpowiednich waruków BHP, współpraca z inspektorem BHP.
- Przeprowadzanie inwentaryzacji.
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie ustawy o zamówieniach publicznych (przygotowanie przetargów, prowadzenie rejestru, sporządzanie sprawozdań).
- Kontrola przestrzegania ustawy o zamówieniach publicznych przez wszystkie działy MDK.
- Zaopatrywanie imprez w sprzęt oświetleniowy i nagłaśniajacy oraz inny według doraźnych potrzeb.
- Zabezpieczenie imprez zgodnie z wymogami wynikających z przepisów BHP.
Sekretariat
Do zadań sekretariatu należy:
21. Przyjmowanie, ewidencjonowanie skarg i wniosków oraz przestrzeganie terminowości w ich załatwianiu.
22. Rejestracja korespondencji wpływającej i wychodzącej, przedkładanie Dyrektorowi placówki ( z zachowaniem jej poufności i nie udostępnianie osobm trzecim).
23. Sporządzanie maszynopisów.
24. Prowadzenie kartoteki znaczków pocztowych ( wysyłanie i ewidencjonowanie korespondencji pocztowej).
25. Załatwianie spraw związanych z wyjazdami służbowymi ( rezerwacje, delegacje ).
26. Obsługa narad, konferencji itp.
27. Pomoc w rozprowadzaniu biletów, zbieranie zamówień na spektakle.
28. Rzetelna informacja o imprezach.
29. Sporządzanie umów, umów zleceń, umów o dzieło oraz prowadzenie rejestrów umów.
30. Prowadzenie spraw z zakresu ochrony informacji niejawnych.
IV. Tryb pracy Miejskiego Domu Kultury
- Pracownik prowadzi sprawy zgodnie z nadanym mu zakresem czynności.
- Pracownicy MDK zobowiązani są do wykonywania zadań wynikających z bieżących poleceń służbowych przełożonego.
- Pracownicy MDK wykonując swoje zadania zobowiązani są do ścisłej współpracy między sobą.
- Wszyscy pracownicy MDK składają na piśmie deklarację o odpowiedzialności materialnej za powierzone mu mienie.
- Czas pracy pracowników wynosi 40 godzin tygodniowo.
- Pracownik obowiązany jest do potwierdzenia na liście obecności fakt punktualnego przyjścia do pracy.
- Za nieprzestrzeganie przez pracowników MDK ustalonego porządku i dyscypliny pracy, regulaminu pracy, zakresu czynności, przepisów BHP i P. poż. stosuje się kary zgodnie z kodeksem pracy.
V. Postanowienia końcowe
- Niniejszy regulamin Miejskiego Domu Kultury regulują całość przepisów i postanowień regulujących organizację wewnętrznych i szczegółowy zakres działania o ile przepisy w tym względzie nie będą stanowić inaczej.
- Na podstawie niniejszego regulaminu organizacji wewnętrznej i ramowego działania MDK Dyrektor opracowuje szczegółowe zakresy czynności wszystkim pracownikom na stanowiskach samodzielnych.
- Regulamin niniejszy może być zmieniony w trybie określonym dla jego ustalenia przez Dyrektora MDK w Lubaczowie.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez Dyrektora MDK w Lubaczowie.
Informacje
Janusz Potoczny
Janusz Potoczny
Dyrektor MDK
Miejski Dom Kultury w Lubaczwie